Hapimag Draget dag 1

Kommentera
Klockan ringde runt 06.30 och man var rätt seg i kolan, blev en snabb dusch innan det var dags för hundarnas rastning och vattning. Frukost och sedan avfärd mot tävlingsplatsen. Maggie och jag startade som Nr 1 och det bar iväg med en skaplig fart, tungt första parti som sedan gick ut på packad grusväg. En bit in i banan fick vi köra åt sidan, stanna och invänta en omkörning som gick smärtfri. Maggie taggade till då hon fick en rygg att gå på och började arbeta. Längre fram fick ekipaget som kört om oss ett vattenstopp, vi passerade utan några större bekymmer och fortsatte i rask takt framåt. När det var ca en kilometer kvar blev Maggie trött och slog av på farten. Försökte pusha henne lite men hon var för trött. Men är nöjd över henne idag. Snabbt till bilen och byta om, hade anmält mig till canicrossen med Zero. Han har under någon veckas tid inte gått så bra eller rättare sagt inte lagt någon tyngd i selen men vill ändå ha med honom så att han får en start i alla fall. Så åter igen står jag vi startlinjen iförd löparskor och undrar vad jag gett mig in på och Zero tycks undra detsamma. Men iväg kommer vi och han ligger på med kanske bra tryck i selen i en sådär 3-400m sedan går han ner i trav och jag får honom inte att falla in i galoppen igen. Den 2 km långa sträckan som ska avverkas känns helt plötsligt milslång. Försöker jaga på Zero och få han att rulla över i galopp men han travar på i sitt egna tempo och viftar glatt på svansen. 1-200 meter från mål ökar han och lägger mer tyngd i selen så jag ökar också. Det gick inte fort men vi tog oss runt och jag hade en glad hund hela vägen runt så det duger för mig.
Foto: Nicole Carlsson På kvällen var det mushers dinner på Hapimags anläggning där det serverades en underbar 3-rätters. en härlig och trevlig middag innan det var dags att lägga huvudet på kudden och ladda för dag nr 2.