Hapimag dag 1

Kommentera
Det blev en lite lätt stressig morgon då det skulle hinnas med att rasta hundar, hjälpa till att starta, vara vägvakt och själv tävla två klasser. Lite jobbigt när man själv är så nervös innan start, men det gick ju bra att hinna byta om, typ värma upp och kissa. Första starten var med Kents Diser i A klassen. Hennes första tävling och jag försökte att inte vara allt för nervös. Hon var relativt lugn i starten. Hon drog riktigt bra och tog kommandona bra. Det kändes som om att det gick ganska bra. Jag viste att Matilda var bakom och jagade, vilket gjorde mig ännu mer nervös. Tanken var att hålla undan från henne så länge som möjligt. När vi sedan passerad ett herr ekipage i klassen innan och ytterligare en så kändes det bra. Men jag viste att hon snart skulle passera. Sista svängen in mot mål ökade vi. Hade Matilda inte kommit nu så skulle hon inte heller få passera. Vi spurtade och körde slut på alla krafter som fanns kvar och passerade mållinjen med Matilda bakom oss. Det här hade jag aldrig trott skulle hända. Är sjukt nöjd och glad, men också är de det ett litet kvitto på att det gäller att ha en hund som drar. Jag vet att det är mycket Matilda här och nu, men hon är så jäkla duktig. Det har liksom varit ett mål att försöka komma upp i hennes tider, men har aldrig ens varit i närheten. Hon är klart en förebild inom löpningen 😊 Sprang alltså 2,5 km på tiden 7.56 Start 2 för dagen var med Idas och Andreas söta, goa och underbara Albin. Det var löpning även här. Här gick det mindre bra vilket jag blivit varnad för. Men vad gör man inte för sin kärlek till lilla Albin. Han ville verkligen inte gå framåt och sprang mer bakåt och åt sidan. Vi släppte förbi ett ekipage i hopp om att han skulle dra efter. Men nej, Albin ville inte. Så hör bytte jag taktik helt. Vi fick träna på att han fick beröm varje gång han tog ett steg framför mig och bitvis gick han upp och drog, men insåg sedan att han var själv där framme och tvärnitade, sprang åt sidan eller vara saktade in så att han hamnade vid min sidan. De få gånger han verkligen drog försökte jag springa på ordentligt, så att han fick upp farten. Vi kom ändå i mål nöjda och glada. Det finns mycket att träna på och jag tror han kommer att blomma ut ❤️ Detta var också första gången någon sprang med honom, så för att inte förstå vad som krävdes av honom så är han grym. Kvällen avslutades med lite Musher dinner, prat och skratt. Så man kan summera dag 1 som helt fantastisk med ett ännus stort plus. En valp har anslutit sig till Emzyhusky. Lilla Edda från Elin Björk ❤️