MOT KANADA

Kommentera
Drömmen om att få uppleva draghundar på riktig kan bli sann. Det var någon gång efter SM- veckan i Piteå som det plingade till i mobilen. Ett PM från en helt okänd person som var bosatt på andra sidan Atlanten hörde av sig. Det började med lite småprat om hundar, tävlingar, hundar, utrustning och åter ja hundar. Det visade sig att det skiljer väldigt mycket på sporten i våra länder. Han hade aldrig hört talas om barmarkstävlingar, trotts att det nyligen gick ett stort mästerskap i samma land, Kanada. Jag å andra sidan hade aldrig hört talas om att man kan komma till en tävling och det inte finns några spår gjorda, inga nummerlappar, ingen tidtagning osv. Ganska snart insåg vi att det finns mycket att lära från varandra. Då kom även frågan. - Vad säger du om att komma hit och jobba på kenneln och tävla? VÄNTA!! Jag tävlar sprint i både barmark och släde, bor och jobbar i Sverige och har 8 hundar att ta hand om, vad tror du? Svaret kom snabbt, - ta med hundarna! Tanken är nu född och vi har pratat mycket. I slutet av April åker jag över till Kanada ( porcupine plain) i 10 dagar för att "reka". Känns allt bra med si sådär 90 hundar, annat land och massa snö så väntas en lång vinter med MD träning och tävling i Kanada för min del. Så vem vet det kanske blir en riktig Musher av mig med.