WC och SM

Kommentera
Då var dagarna i norr passerade, lika så världscupen i Härnösand och SM i Timrå. Jag är mycket nöjd med dessa två tävlingar och lika så veckan uppe i Norråker där vi lyckades få in 3 träningspass. I världscupen deltog jag med Edda i löpning och vi slutade på en 5:e plats. En 5:e plats jag är mycket nöjd med. Löpning är inte min starka sida då jag inte har kunnat träna och stackars Edda som bara vill sträcka ut och få känna vinden fladdra i öronen. Hon fick i stället kämpa och streta med att få runt ett dåligt tränad matte, men det gick ju. Jag körde även cykling med Vodka, mest för att prova hur det skulle gå och det gick inte. Han tyckte inte att det var roligt och springa själv. Första dagen tog vi oss runt med hjälp av ett 4-spann A-hundar. Andra dagen beslöt jag att bryta efter första varvet. Men jag är glad att vi testade. Till SM var det helt andra hundar och att tävla med. I cyklingen var vi bara tre startande så jag valde att åter igen köra med Light. Vi jobbade mycket på att få hennes självförtroende tillbaka, vilket jag tycker att vi lyckades bra med. I löpningen fanns det bara Mythra kvar att köra med och så fick det bli. Dax för puppan att växa upp och utmana sina rädslor tyckte jag. Mythra är väldigt osäker och rädd för människor hon inte känner. Första dagen var hon rädd men sprang ändå på. Väldigt mycket sicksack men ändå framåt samt ett bajsstop. Vi låg på en 5:e plats i för sista dagen och jag kände ändå att vi kunde ta detta. Sista dagen kom och vi startade, men redan på startsträckan ut försökte Mythra lämna banan 2 gånger av rädsla. Jag tog tillbaka henne och manade på henne framåt och pratade med henne. Att nå högre i placeringarna kändes omöjligt och jag bestämde mig för att vi skulle avsluta bra i alla fall. MEN efter ca halva sträckan började hon ändå tugga på och hade bra drag i selen så jag ökade. Vi fick en omkörning och nu drog hon bra. Innan upploppet kom vi återigen ifatt en löpare och Mythra ökade. På upploppet passerade vi och ökade ännu. Vi hade sprungit 36 sekunder snabbare och knep bronset. Så stolt jag är över henne ❤️ Så en bra helg med två SM brons, varav en vi fick kämpa oss till 😊