Äntligen i gång med träningen

Kommentera
Nu är det nästan klart att Norråker har sin egna draghundsklubb, alla papper är inskickade och registrering väntar. Norråker IF - Draghund finns redan på Facebook. Första Pay and Runnen i föreningen genomfördes i lördags med bra uppslutning och ett event som blev lyckat. För mig var det bra att testa lite hur jag själv ligger till nu när träningen har påbörjats. Lite tidigt att säga hur det kommer att gå men det kändes bra. Första riktiga löpträningen gjordes förra onsdagen. Det belv 2x2,8 km med Jojo på pay and run banan. En banan som är väldigt kuperad och ine så vänlig för fotlederna just nu. Löpningen kändes bra dock inte träningsvärken som kom med den. Den hann precis försvinna tills det var dags för starten på pay and run under lördagen. Meningen var att jag skulle springa med Zero, men tävlingsskallen kom fram och det blev Edda som fick följa med runt banan. Hon var lika tävlingssugen som jag och det var svårt att hålla henne när löpare med 1 minuts mellanrum startade innan oss. Vi kom iväg och försökte ta det lungt och försiktigt den första delen av banan som är väldigt knölig, det var svårt att slappna av och springa på när man hela tiden måste se vart man sätter fötterna. När det var ca 800m kvar så vek Edda av och ner i ett vattenfyllt dike där hon la sig, hon var varm. Jag lät henne ligga ett tag och kyla ner sig innan vi avslutade i den jobbiga uppförsbacken. Jätte nöjd med första träningstävlingen där vi tog oss runt 2,8 km på 12,28 och det blev den näst bästa tiden (bästa tiden var 12,22) och bästa tjej tiden. Super nöjd med tanken på värmen, den kuperade terrängen och mitt enda riktiga löppass 3 dagar tidigare. Jag trodde att träningsvärken skulle komma igen med den kom aldrig. Så redan på måndagen så var jag ute och sprang igen, men utan hund. Jag ville springa/ jogga i mitt egna tempo och få upp distansen. Efter 7,25 km var benen som gele men de kändes ändå inte helt slut. Men det var tufft med hårt underlag, asfalt/ packad grusväg. Tänkte åter igen att nu kommer träningsvärken, men ikke. Så igår var det åter igen dags för den gemensamma löpträningen som vi numera har varje onsdag med Norråker IF - draghund. Huskysarna fick följa med och springa ett varv var på 1,2 km. Albin som har problem att gå själv, gick jätte bra. Zero förvånade mig ordentligt och låg på riktigt bra i selen. Sist och minst ut var Mythra som var klockren. Hon blir bara bättre och bättre. Jag håller samma hastighet med henne som när jag springer med Edda, det enda som inte satt var kommandona, men det kommer. En dragtokig och glad tjej i selen var helt underbart. Hundarna fick simma lite också runt bryggan. Albin var den som avskydde det mest, förmodligen för att han tappade ner bakdelen. Med en flytväst nästa gång blir det säkert mycket bättre. Så ja nu kan jag säga att jag äntligen är igång med löpträningen så nu är det bara att hålla igång. Funderar på om vi ska lägga in ett pass till varje vecka med Norråker IF-draghund där vi kör ett pass cirkelträning, då vi har tillgång till ett enklare gym och gymnastikhall.