Våga säga ifrån

Kommentera
För 8 dagar sedan blev Zero biten av grannens jakthund. På nått vis hade han lyckats få upp ytterdörren och knata iväg på egen hand med tratt på sig. Väl hemma efter ett litet tag hade han ett fult jack i nacken. Djupt och jag misstänkte fickor på båda sidor. Ringde Anna på Fjällveterinären. Självklart behövdes de sys och sätta drän som jag misstänkte. Men det fanns ingen tid på kvällen och inte heller dagen efter. Så fick ta det sista alternativet, Djursjukhuset i Östersund. Enkel resa på 20 mil. Väl inne fick vi snabbt komma in på ett rum. Och jag är så tacksam att Elias var hemma och kunde köra ❤️ Zero blev undersökt och man konstaterade samma, drän och stygn. Han fick lugnande och flyttades upp på en vagn och kördes iväg. Det blev en tid i väntrummet med kaffe innan veterinären kom ut och berättade hur det hade fått. Redan där regerade jag på hur hon förklarade hur hon satt dränet. Jag påpekade då att det blir svårt för vätskan att komma ut. Det var ju ändå fickor på två sidor och men ett drän som sticker upp i mitten på fickorna som en skorsten, då kan ju vem som helst förstå att sårvätskan inte kommer att komma ut. Men nä ett drän kunde sitta på många sätt och jag fick se till att massera mera så att sårvätskan kommer ut och lika så när jag spolar rent. Nej det skulle sitta så och blev det värre så fick jag ringa och komma åter. Halllllååååå jag har 20 mil enkel resa!!! Jag hade tur som kunde komma in nu då sambon var hemma, jag kan inte köra pga foglossningar!!!.... men det var bara att betala och åka hem.
Väl hemma hade jag tur att jag hade medicinerna han skulle ha hemma. För det fanns inget recept utskrivet på mitt namn 😡 bara sen lilla saken att närmsta apotek ligger 5 mil bort.... Vi tog hand om såret enligt hemgångsråden, tyvärr vätskade det och varade rätt mycket. Och som jag sagt innan vi får inte ut sårvätskan. Hur mycket vi än la han på sidan så kunde vi inte få ur vätskan. Det började klucka och varje fång han ruskade sig så sprutade det sårvätska.. dränet togs efter 4 dagar och vi passade då på att skrubba upp ordentligt och rengjorde. Men tyvärr så var så mycket vätska kvar. Hålet sattes igen och huden började spricka. Zero fick allt ondare i nacken vid rengöringen så nu fick det vara nog, jag var så arg. Han har inte haft någon feber och ätit bra. Så måndag morgon ringde jag åter igen in och sa som det var. Vi fick en akuttid och åter igen fick jag åka de 20 milen enkel resa ner till Östersund. Zero träffade en annan veterinär som såg direkt att det inte var bra. Åter igen fick Zero lugnande och åkte iväg på en vagn. Man skar upp och skar nya kanter, plockade bort gamla stygn och gjorde samma där. Spolade och skrapade under hunden för att rengöra och man satte ett ordentligt drän, så att sårvätskan kunde rinna ut. Lite hud hade börjat dött och vi hoppas nu att det läker som det ska och att inte mer hud dör. Jag var så arg när jag var där, och ja jag behövde inte betala för besöket och fick även medicinen till Zero utskriven. Jag är så arg fortfarande.... Varför inte göra rätt från början så slipper djuret lida, det är ju ändå en risk varje gång man ger lugnande till ett djur. Varför lyssnade inte första veterinären på mig? Vad hade jag kunnat göra annorlunda? Skulle jag ha vägrat åka där ifrån innan de hade åtgärdat problemet? Jag vet inte, men en sak är säker, jag kommer inte åka dit i onödan och då ska jag vara nöjd nästa gång jag lämnar stället.