Första gången med sele

Kommentera
Valp träning. Så var det dags, valparna börjar bli så stora att det är dags att vänja dom vid selar mm. Vi har hunnit varit ute på en koppel promenad innan, vilket inte uppskattades så mycket. De är vana med att springa löst på promenaden. Aska och Jorm som är tre veckor äldre fick vara först ut. De klarade av koppel promenaden bra innan och låg då på bra i halsbandet. Nu valde jag att ta dom en och en och samtidigt få lite extra tid men dom på tu man hand. Aska studsade runt och sprang runt i cirklar innan hon kom på vad hon skulle göra. Sedan låg hon på bra i selen och ville framåt till varje pris. Lite som vi förutspådd att hon skulle bli. Mycket roligt att se. Jorm fick vi gå lite mer försiktigt fram med, han vill vara nära och tyckte i början att det var lite läskigt med drag i selen. Men efter att ha gått ner till parken för att kolla Amundsens checkpoint så drog även han i selen påväg hem. Så är väldigt glad över att det gick så bra med sele för första gången. Hur gick jag då till väga? Började med att ta ut en valp, satte på selen försiktigt och belönade med några foderkulor. Satte kopplet i halsbandet och gick. Efter några 100 meter när de vant sig med att ha selen på så satte jag kopplet på selen i stället för halsbandet. Så fort valpen lade tyngd i selen "belönade" jag med att gå framåt men att hela tiden se till att kopplet var spänt. Börja valpen hoppa runt eller springa bakåt så stod jag bara still och var jätte tråkig. Lite samma sak som när jag jobbade med unghästarna på Jutagården. Får vi hoppas på att det får lika bra nästa gång.