Lite lätt kaos på dagens träning

Kommentera
Några dagar ledig från jobbet men så mycket annat att göra. Packa upp kartonger, tvätta, städa och träna hundar. Igår gick hela dagen åt att åka till Östersund och fixa lite ärenden, hämta svärfars bil osv. Så jag och Lovisa hade en heldag. Idag skulle jag haft utbildning på nya jobbet men det blev flyttat till nästa vecka, så idag blev det ytterligare en ledig dag. Så jag och Lovisa passade på att köra lite mer hund. Första lite lätt kaos aktiga turen kan jag tycka 😂 Började med starten. Klartecken från Lovisa och vi ryckte ankarna. Tyvärr så kom hon inte iväg, hon stod framför mig. Så ställde mig på alla bromsar men det gick lika fort ändå. Så fick slänga i ankaret i farten och det tog tvärstutt. Lovisa kom iväg. Så jag skulle dra upp ankaret så vi kunde hänga på. Men det satt stenhårt och hundarna var sjukt taggade och stod och slet i selarna. Kände nästan paniken komma. Tröck ner piggbromsen så hårt jag kunde och försökte sparka loss ankaret, men det gick inte. Satte ner det andra ankaret samtidigt som jag ryckte bak släden någon cm. Sparkade och sparkade och lyckades få loss det stora ankaret. Ställde mig på piggbromsen igen och skulle precis dra det lilla ankaret, men då ryckte dom loss det, så fångade det i uppstudsen, sedan var vi iväg. Lovisa hade stannat en bit längre fram. Vi passerade vägen och Light och Mythra missade spåret och hoppade på sidan av det. Ett dike, de tog fart och försökte hoppa, men plattfall rakt ner i djupsnön där de blev fast. Men efter några sekunder lyckades de kravla sig upp på spåret igen och gick mellan team hundarna. Jag bara såg högen av hundar och trassel, men beordrade dom framåt då jag fortfarande stod på vägen. Men på något magiskt, fruktansvärt magiskt sätt så trasslade hundarna ut linor och sig själva helt och både jag och Lovisa kunde fortsätta. Hundarna var taggade och sprang på bra. Längre fram där vi har en 90 graders kurva så har hundarna börjat gena mer och mer. Idag fick Lovisa lite problem med det och försökte hålla emot då det lutar rätt ordentligt, men hon tippade över i stället. Snälla och pålitliga hundar som stannade direkt. Samma sak höll på att hända mig. Vi båda är jätte nöjda med dagens träning och jag längtar redan ut på nästa träning. Lovisa körde 10 hundar och jag körde 8 st. Light och Mythra i led. Tarja och Hammer som andra team, älskade Aschak och fjant i andra team. Wheel Vodka och Albin.