Ingen träningshets här inte..

Kommentera
Tränings hetsen börjar att komma. Överallt ser man folk som är ute och tränar drag med sina hundar. För ett år sedan var jag precis lika dan. I år väljer jag att börja senare med träningen. Jag vill att hundarna ska få en ordentlig vila, där muskler, leder mm hinner att återhämta sig ordentligt. Att vi inte har börjat att träna än betyder inte att hundarna bara står. Nej, de är ute och rör på sig, promenad, lite cykling, simning, löpning och mycket lösspring. Lite lätt lydnad vilket har resulterat att Edda kan sitt och ligg på kommando. Alla hundarna apporterar, vissa lämnar bollen vid fötterna, vissa en meter ifrån och typ Jojo får man plocka den ur munnen medan hon febrilt tuggar. Det känns jätte bra att inte känna någon press på att hundarna måste gå en viss träcka redan nu, utan vi tar det när tempraturen tillåter, fram tills dess vilar vi och har roligt. Edda och Jojo är i så pass bra kondition och styrka att det till helgen blir en tävling nere i Stockholm, Solvallastafetten. Där kommer vi ingå i Team Vetzoo.
Johan Olsson går ut första sträckan i Canicross med Himla. Andra sträckan kör Felicia Persson Kickbike med Jenka och sista sträckan går jag ut med cykel och Edda. En kort och snabb bana på 1000m (travbanan). Aldrig startat här förut så det kommer att bli roligt. Elias följer med som handler och ser till att jag kommer iväg ordentligt med Edda och inte blir släpandes bakom i stället. Nästa helg är det dax för Irondog i Norderåsen. Även där kommer jag att starta med Edda. Vi hoppas på kallare väder så det blir bra för hundarna. Blir det för varmt så kommer jag helt enkelt inte att starta, då Edda är lite känslig för värmen.