SM sprint/ MD Nornäs

Kommentera
Summering sprint/ MD SM i Nornäs. Elias, jag och Lovisa åkte ner till Dalarna i torsdags. Med oss hade vi 2 slädar, 12 hundar, massa utrustning och mat. Meningen var att vi skulle ha bott i tält, men eftersom jag varit och fortfarande var dålig i förkylningen och astman så fick vi boende i bystugan i Nornäs. Tusen tack Malin Sundin och Mats Eliasson som fixade det. Registrering och veterinärbesiktningen gick fort på torsdagskvällen och alla hundar gick igenom utan problem. Fredag morgon vattnades hundarna upp och vi såg till att få lite mat i magarna. Jag startade först och Lovisa några minuter efter. För en gångs skull var jag inte alls nervös, trots att jag hade ett spann av 6 hundar framför mig som jag aldrig kört ihop tidigare och en släde som jag endast kört en gång tidigare. Men mitt mål under hela SM är att alla hundar ska med över mållinjen varje dag, vi ska ha roligt och vi ska NJUTA. Vi kom iväg utan problem och stress. Hundarna var jätte taggade och sprang på bra. Efter några kilometer började jag bromsa in dom och fick ner farten bra och hundarna började trava. Eftersom jag startade med huskies i A-klassen så visste jag att det skulle bli mycket omkörningar och det blev det. Men vi tog det lugnt och stressade inte alls. När förarna ropade att de skulle köra om så gjorde vi oss redo. När raksträcka och bra omkörnings möjligheter kom, körde vi åt sidan och stannade när de andra spannets hundar kom i höjd med mina wheelhundar och vi fick en snabb omkörning. Hundarna tuggade på och vi fortsatte vår tur mot mål. Dag två på SM var precis lika som dag ett, inge stress eller strul. Hundarna var åter igen pigga men valde ändå att bromsa ner dom så de kom ner i traven. Ca 7 km från mål fick jag ankra då Torak fått en isklump i tassen, tog bort den och sockade honom. Passade även på att ge lite energi pasta till alla hundarna när dom ändå stod stilla, sedan fortsatte vi mot mål. Även dag tre av SMet så hade jag pigga hundar. Släppte på dom lite mer idag men valde ändå att köra säkert. Vi var från början 5 stycken i min klass, men en strök sig innan start första dagen och en körde fel och blev diskad. Så vi hade en tredjeplats ändå, så varför stressa och pressa hundarna när vårt mål var att njuta och ha alla 6 hundar springandes över mållinjen sista dagen? NEJ, hundarna skulle få en härlig träning och en positiv erfarenhet från tävlingar. 2 stycken av hundarna i mitt spann är ändå 11-år och 3 st hundar gör sin första tävling, så ingen press alls på dom. Vi fick lite problem vid en omkörning, då den andra föraren valde att inte sakta ner och dess utom körde om i en kurva. Men inget allvarligt. Hundarna tussade på och var lika glada och drag glada som de andra två dagarna. När mållinjen närmade sig så var jag full av glädje och helt rörd, dessa underbara hundar har dragit mig runt i tre dagar och totalt 120 km, trots att jag aldrig kört teamet innan, de har tagit alla (nästan) kommandon utan att tveka och vi har haft ROLIGT och NJUTIT ihop. Tårarna var riktigt nära nu när vi hade lyckats med vårt mål, att ha alla 6 hundar springandes över mållinjen varje dag. Vi gjorde det och vi gjorde det tillsammans ❤️ Alla hundar i mitt spann kommer från Toleks kennel. Stora stjärnor och pussar till dom alla och stort tack för lånet av era underbara hundar Lena Harrysson och Rickard Harrysson. OCH sist men inte minst tack till rese och tävlings vännen Lovisa Harrysson och min älskad Elias som ställde upp som förare och handler till oss två, du är guld värd❤️ Led: Toleks Spak - Toleks Snuva Team: Toleks Li - Toleks Fjant Wheel: Toleks Aschak - Toleks Torak Även så otroligt nöjd över hur jämnt vi kört alla 3 dagar😊 Dag 1: 2.38.34 Dag 2: 2.39.56 Dag 3: 2.26.30 Tack till alla mina underbara sponsorer som gör detta möjligt❤️ Aptus Vetzoo Vildmannens drag Sportskydd Varg kläder 69 Grader Nord Fjällbistron 69 Grader Nord