Vårvinter

Kommentera
Äntligen får jag vara med och uppleva den underbara vårvintern. För en vecka sedan jobbade jag sista dagen på 69 Grader Nord och Borgafjäll Backarna. Redan under lördagen packade jag allt för att det skulle vara klart för avfärd och sista jobbdagen på söndagen. Men jag kunde inte hålla mig uan åkte tillbaka till Borgafjäll redan samma kväll. Passade på att umgås med kollegorna en sista kväll innan vi splittrades för säsongen. Söndagen kunde inte gå mer långsammare och bästa Marcus erbjöd sig att ta passet i butiken då det var så lungt så jag kunde fara tidigare. Så packade in allt i bilen och hundarna i släpet och åkte. Lena och Elias skulle möta upp. Efter åtskilliga försök att parkera med släpet så var jag äntligen på plats. Solen sken och det var några plusgrader. Jag packade släden, satte fast ankare, linor och startlinor. Hundarna selades och var riktigt taggade. Jojo han bita av två necklinor och Edda slet sönder snöret i selen. Men efter mycket svettandes och halvt döv efter tokiga hundar så ryckte jag äntligen startlinan och for iväg. Fällde ner solglasögonen och slappnade av. Jag han väl komma ca 100 meter innan jag fick ankra, Jojo hade bitit av ytterligare en neckline så nu får det bli vajer på henne. Rycke ankaret igen efter att ha bytt Jojos sönder bitna neckline och for iväg. Bara efter nästan en kilometer mötte jag upp Lena och Elias. Äntligen så var vi ute på fjället och jag njöt. De ca 10 kilometrarna till "campen" gick fort och vi mötes av alla väder som finns typ. Hundarna sattes på stakeout och selades av. Sakerna packades in i tältet och sängplatsen gjordes i ordning. Liggunderlaget blåstes upp och jag var svimfärdig halvvägs igenom. Vi provade fiskelyckan som inte var lyckad alls och jag rundade av kvällen med att åka lite skidor på några kilometrar. På måndagen vaknade jag ganska tidigt, hela natten hade det blåst ganska mycket och jag är väldigt lättväcket så det blev inte så många timmars sömn. Hundarna vattnades upp och sedan hade vi en helt underbar frukost i solen. Hundarna behövde springa av lite energi så vi selade alla hundarna och tog en sväng på stora Gitssjön. Vi kte lite huller om buller innan vi återvände till "campen". Hundarna var nöjda efter att ha fått sprungit av sig energin och la sig nöjda och belåtna. Vi satte oss i solgropen och åt och drack gott innan vi återvände till tältet för att köra några lekar och slockna av fjälluften. Denna natt var det inte alls så blåsigt men vaknade gång på gång av att hundarna lekte eller gjorde nått annat. Tisdags morgonen packade vi ihop och åkte tillbaka till bilarna. Dagarna i fjället för denna gången var över och jag längtar redan tillbacka. Men redan till nästa helg planerar vi att åka ut igen, denna gången blir det Stekenjokk.